Vi vill att du ska känna dig trygg. Därför anpassar vi kontinuerligt arbetssätt, kundmöten och visningar efter rådande situation. Läs mer Jag förstår

Att nå framgång på en marknad med tuff konkurrens: Daniel Senkal

Datum 2020-08-21

Att leda en bobutik i ett område där det finns många andra mäklarföretag innebär stora utmaningar konkurrensmässigt. Det är endast med ett enat team som en bobutik kan nå framgång och ta marknadsandelar för att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling ska kunna bli nummer et. 

Vi har pratat med Daniel Senkal som är franchisetagare för bobutikerna Solna/Sundbyberg och Sollentuna. Båda områden är där de flesta andra mäklarföretag har butiker. Konkurrensen berör därför både affärerna och att rekrytera duktiga mäklare till sitt konto.

Låt dig inspireras!

Hur ligger ni till just nu?
-Det går bra. I Sollentuna är vi marknadsledande och i Solna/Sundbyberg är det just nu jämnt i toppen mellan oss och två andra mäklarföretag.Vårt mål är att vara störst även här inom en snar framtid.

Att bli nummer ett i Stockholms hårdare kommuner när det kommer till konkurrens är inget som tar 2-3 månader. Det krävs mycket tid och hängivenhet från både mäklare och ledarskapet kostar både tid och svett. Den mentala styrkan kommer testas många gånger och allt handlar om hur man reser sig och utvecklar sig själv till den man vill vara ihop med sina kollegor.

Vad har varit ert framgångskoncept?
-Sammanfattningsvis gäller det att anpassa mäklarens egenskaper. Vissa mäklare är skickliga på intagen men kanske behöver träna på strukturen, hur bygger denna mäklaren upp sin vecka med möten, visningar, budgivningar med mera? Som ledare gäller det att hitta styrkor och stärka dessa ännu mer med den anställde. Men även svagheter behöver utvecklas och det kanske viktigaste är att anpassa mäklarens egenskaper efter vad som kommer krävas ute bland kund- och objekttypen. Precis som när man ska göra strategin innan en fotbollsmatch.

Det är självklart att många väljer att lägga ner tid på säljträningar med mera men det är samtidigt viktigt att anpassa allt efter individen också. Är man fläckfri på intagen kanske det är visningserfarenheten som behöver byggas på för att faktiskt öka chanserna till att sig in till kunden på ett intag. Är det tvärtom är det kanske hantering av invändningar som behöver finslipas och så vidare.