MA82017 2000

Att sälja bostad

Vi skräddarsyr din försäljning med oss. Vare sig det är hus, lägenhet, fritidshus eller tomt du funderar på att sälja hjälper vi dig hela vägen.

Möte, värdering och förberedelser

Du väljer mäklare och får en värdering. Köparna är oftast pålästa och vana vid att granska, jämföra och gå på visningar. Därmed blir första intrycket väldigt viktigt och homestyling kan göra stor skillnad.

Visning och budgivning 

Annonsering, visning, budgivning, köpekontrakt och handpenning är alla steg som är avgörande för hur smidigt din affär går i lås. Vi hjälper dig hitta rätt köpare som vill betala rätt pris och ser till att allting sköts rätt.

Tillträde, flytt och deklaration 

När tillträdesdagen kommer är vi med på mötet med köparen och finns till hands och hjälper dig när det är dags att deklarera. Vi har dessutom gjort en checklista för flyttstädning så att det blir lite enklare. 

Maklare MA83008_2000

Tjänster för dig som ska sälja

Vi har tjänster både för dig som ska sälja bostad – och för dig som vill bo kvar men hålla koll på marknaden.

Före din försäljning

1. Gör en kostnadsfri värdering

Det är viktigt att veta hur marknaden ser ut och vad din bostad är värd innan du ska sälja. Detta ger dig en bild av vad du kan förvänta dig och om det faktiskt är rätt läge att sälja. Kontakta en mäklare som är expert på just ditt område.

2. Förmedlingsuppdrag

Om du bestämmer dig för att anlita oss för att sälja din bostad skriver vi ett så kallat förmedlingsuppdrag (det gäller alla mäklarföretag). Som fastighetsmäklare måste vi ha ett förmedlingsuppdrag påskrivet av både dig och oss innan vi får börja arbeta med din bostad.

Vad är ett förmedlingsuppdrag?

Förmedlingsuppdraget är ett kontrakt som innehåller alla detaljer om uppdraget du anlitar oss att utföra, exempelvis lägsta köpeskilling du accepterar, vårt arvode och hur lång tid vi har på oss att sälja bostaden.

3. Förbered marknadsföringen

Nu är det dags att marknadsföra din bostad och boka fotografering. När fotograferingen görs förbereder mäklaren en broschyr om din bostad. Den innehåller professionella bilder, en beskrivning av bostaden som mäklaren skriver och som du godkänner, hårda fakta såsom uppgifter om avgift, driftskostnad och tekniska data om bostaden.

Mäklaren kommer att ställa frågor om bostaden till dig och troligen be dig att fylla i ett frågeformulär. Kom ihåg att även om mäklaren har mycket god lokalkännedom och expertis om marknaden, så finns det ingen som vet så mycket om din bostad som du. Dela med dig av din kunskap och ge mäklaren mycket information att jobba med.

4. Besiktning för villa, radhus eller fritidshus

Om din bostad är en villa, ett radhus eller fritidshus, kan du låta göra en besiktning redan innan huset läggs ut till försäljning. Det innebär en oberoende besiktning som dokumenteras i ett protokoll som presumtiva köpare kan ta del av.

En sådan besiktning innebär en extra trygghet både för dig och köparen och kan ge din bostad en extra skjuts i marknadsföringen. Vi har därför tagit fram tjänsten Länsdeklarerat Plus som innehåller både besiktning och försäkring mot dolda fel. I tio års tid. Allt för att du ska känna dig 100% trygg.

5. Energideklaration

När du säljer din bostad är du skyldig att tillhandahålla en energideklaration. Den redovisar byggnadens energiprestanda, en viktig upplysning för presumtiva köpare.

Om det inte finns någon energideklaration, ska du se till att den blir gjord.

Om du säljer en bostadsrätt ska du vända dig till föreningen, som då ska ta fram en energideklaration som gäller hela byggnaden och inte bara din lägenhet.

Märk väl att det är du som säljare som ska förmedla energideklarationen till köparen. Fråga din mäklare, som kan hjälpa dig med allt du behöver.

6. Inför fotografering och visning

Det första intrycket kommer aldrig tillbaka, därför är det viktigt att eventuella köpare får en positiv inställning redan när de ser din bostadsannons. Det betyder inte att du måste anlita särskilda inredningskonsulter och måla om, lägga nytt golv och byta ut möblemanget. Men det betyder att det är viktigt att presentera din bostad på bästa sätt och att homestyling kan göra stor skillnad. 

Tänk så här: det är inte ditt eget hem du visar upp, utan presumtiva köpares framtida hem.

Både mäklare och fotograf kan ge dig värdefulla råd och riktlinjer. Ladda gärna ner vår praktiska checklista. Den har många bra tips inför fotografering och visning.

Checklista fotografering och visning Villa

Checklista fotografering och visning Bostadsrätt

Familj

Psst... sa vi att vi har de nöjdaste kunderna i branschen?

Våra kunder har visat sig vara de nöjdaste i branschen, i hela sju år i rad, enligt Svenskt Kvalitetsindex. Branschen som helhet ligger på en kundnöjdhet på 72,9. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har en kundnöjdhet på 75,8.  

Under din försäljning

1. Nå ut till rätt köpare

Det gäller att slå igenom bruset och nå ut till rätt personer vid rätt tillfälle. Vi använder oss därför av en rad olika kanaler, exempelvis social media, digital annonsering, lokalpress, hemnet.se, Boneo osv, som vi vet hjälper dig hitta rätt köpare och göra en riktigt bra affär. Gärna så fort som möjligt.

Vi matchar även din bostad mot alla våra befintliga spekulanter som registrerat detaljerade önskemål och som omedelbart får meddelande när en bostad som passar kommer ut på marknaden.

Kontakta din lokala mäklare så sätter ni tillsammans upp en plan för hur du bör marknadsföra just din bostad.

2. Visning

Det är nu det gäller! Det är på visning det säger klick och köplusten vaknar. Det är därför oerhört viktigt att bostaden är väl förberedd. Ta hjälp av din mäklare kring vad du kan göra för att lyfta fram bostadens potential.

När det äntligen är dags för visning kan det gå till på lite olika sätt. Det vanligaste är en öppen visning dit alla intresserade kommer samtidigt. Men ibland kan det vara bättre att ha en mindre, förbokad eller rentav privat visning för enskilda spekulanter.

Oavsett vilken väg ni väljer att gå är det mäklarens uppgift att ge en positiv och komplett bild av din bostad, och säkerställa att ingen besökare lämnar en visning med obesvarade frågor eller tveksamma intryck.

3. Budgivning

Självklart vill du som säljare få ett så högt pris som möjligt. Det vanligaste sättet att bestämma priset sker via en budgivning, men det finns inga garantier för att budgivningen leder till ett högre pris än det begärda. Här är det bra att veta att vi på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling alltid strävar efter att träffa rätt med prissättningen redan från början.

Budgivningen är troligen affärens känsligaste fas. Därför har vi noggrant utarbetat genomlysta rutiner som gör att alla inblandade kan delta i budgivningen med fullt förtroende.

Mäklaren förmedlar alla kontakter mellan budgivare och säljare och när budgivningen är klar får både köpare och säljare en förteckning över lagda bud. Här inkluderas även kontaktuppgifter till alla som deltagit i budgivningen.

Mäklaren kan även hjälpa köpare med boendekalkyler, lånelöfte och annat som banar väg för köpet. Många köpare uppskattar även att Länsförsäkringar kan tillhandahålla såväl banklån som försäkringar.

4. Kontraktskrivning och handpenning

Din mäklare hjälper till med allt kring köpekontraktet och lotsar dig och köparen genom kontraktets alla detaljer.

Vid kontraktsskrivningen betalar köparen handpenning till dig, normalt tio procent av köpeskillingen. Resten av pengarna får du på tillträdesdagen, det vill säga dagen ni kommit överens om att du lämnar över bostaden till köparen.

Tillträdesdatumet står i kontraktet och som regel kommer man överens om en lämplig tidsrymd. Vanligen så att du och köparen får tid att förbereda inför flytt med allt vad det innebär av flyttstädning och kanske boka flyttfirma. Försök att vara ute i god tid.

Efter din försäljning

Äntligen tillträde!

Nu har du tömt din gamla bostad, städat, flyttat alla abonnemang och ändrat din folkbokföringsadress, läst av elmätaren och kanske sagt ett sista adjö till din kära gamla bostad.

Du träffar köparen på er överenskomna tillträdesdag – ofta äger mötet rum hos din mäklare – för att underteckna handlingar, få bostaden slutbetald och lämna över nycklar. Andra handlingar som kan lämnas över är energideklaration, bruksanvisningar, eventuella ritningar och dylikt.

Märk gärna vilken nyckel som går till vad – port, vindsförråd, tvättstuga och så vidare. Det är en uppskattad gest som underlättar.

Köparen kommer betala dig återstoden av köpeskillingen och om du har lån på din gamla bostad blir de lösta. Mäklaren har kontakt med din bank vid det här laget och tar hand om allt.

När allt är klart har bostaden bytt ägare och vi gratulerar dig till en riktigt bra affär!

Hjälp att deklarera bostadsförsäljningen

När du lämnat över nycklarna, fått pengarna och flyttat in i din nya bostad är du mentalt redo att glömma hela affären och se framåt. Men en viktig detalj återstår – att deklarera försäljningen. Det ska du göra året efter att du sålde bostaden. Om du säljer bostad 2017 ska du alltså redovisa affären i deklarationen 2018.

Om du gjorde en vinst redovisar du den som inkomst av kapital, och om du gjorde en förlust kan du göra avdrag för den. Beräkningen är olika beroende på om du sålt villa, radhus, fritidshus eller bostadsrätt. Om du köper en ny bostad finns möjligheter att skjuta upp en del av vinstskatten.

Låter det krångligt? Det är det inte – för vi hjälper dig hela vägen, och vi vet vad som gäller med reavinstskatt vid försäljning av bostad och allt det andra. Deklarationshjälpen ingår när du anlitar oss för din bostadsaffär.

Checklista flyttstäd

Inför utflyttningen är det mycket att tänka på. Det enklaste är ju så klart att städa efter det att alla saker är utflyttade, men det är inte alltid möjligt. Planera därför flytten och bostadsbytet i god tid.

Checklista flyttstäd Villa

Checklista flyttstäd Bostadsrätt

Läs mer