Under försäljning

För att försäljningen ska kunna ske snabbt och fördelaktigt gäller det att använda sig av relevanta kanaler och professionell hjälp. Annonseringen, visningen, budgivningen, köpekontraktet och handpenningen är alla steg som är avgörande för hur smidigt din affär går i lås. Vi hjälper dig hitta rätt köpare som vill betala rätt pris och ser till att allting sköts på rätt sätt.

Steg 1 - Nå ut till rätt köpare

Det gäller att slå igenom bruset och nå ut till rätt personer vid rätt tillfälle. Vi använder oss därför av en rad olika kanaler, exempelvis social media, lokalpress, hemnet.se osv, som vi vet hjälper dig hitta rätt köpare och göra en riktigt bra affär. Gärna så fort som möjligt.

Vi har även vår egen matchningstjänst Bostadssökaren som är full av spekulanter som registrerat detaljerade önskemål och omedelbart får meddelande när en bostad som passar dem kommer ut på marknaden.

 

Skulle detta inte vara nog erbjuder vi också tjänsten Komplett Digital; marknadens vassaste digitala annonspaket med maximal räckvidd. Resultatet – en betydligt större målgrupp för din bostad helt enkelt.

Kontakta din lokala mäklare så sätter ni tillsammans upp en plan för hur du bör marknadsföra just din bostad. 

Komplett Digital 

Värdera din bostad kostnadsfritt*

Vi erbjuder dig en kostnadsfri uppskattning av dagsvärdet på din bostad så att du kan hålla stenkoll på marknaden.

*Observera att din lokala mäklare kan behöva ta ut en ersättning även vid en kostnadsfri värdeuppskattning under vissa omständigheter, till exempel om fastigheten är avlägset belägen.

Steg 2 - Visning

Det är nu det gäller! Det är på visning det säger klick och köplusten vaknar. Det är därför oerhört viktigt att bostaden är väl förberedd. Ta hjälp av din mäklare kring vad du kan göra för att lyfta fram bostadens potential.

När det äntligen är dags för visning kan det gå till på lite olika sätt. Det vanligaste är en öppen visning dit alla intresserade kommer samtidigt. Men ibland kan det vara bättre att ha en mindre, förbokad eller rentav privat visning för enskilda spekulanter.

Oavsett vilken väg ni väljer att gå är det mäklarens uppgift att ge en positiv och komplett bild av din bostad, och säkerställa att ingen besökare lämnar en visning med obesvarade frågor eller tveksamma intryck.

Steg 3 - Budgivning

Självklart vill du som säljare få ett så högt pris som möjligt. Det vanligaste sättet att bestämma priset sker via en budgivning, men det finns inga garantier för att budgivningen leder till ett högre pris än det begärda. Här är det bra att veta att vi på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling alltid strävar efter att träffa rätt med prissättningen redan från början.

Budgivningen är troligen affärens känsligaste fas. Därför har vi noggrant utarbetat genomlysta rutiner som gör att alla inblandade kan delta i budgivningen med fullt förtroende.

Mäklaren förmedlar alla kontakter mellan budgivare och säljare och när budgivningen är klar får både köpare och säljare en förteckning över lagda bud. Här inkluderas även kontaktuppgifter till alla som deltagit i budgivningen.

Mäklaren kan även hjälpa köpare med boendekalkyler, lånelöfte och annat som banar väg för köpet. Många köpare uppskattar även att Länsförsäkringar kan tillhandahålla såväl banklån som försäkringar.

Lär dig mer om Säker budgivning 

Steg 4 - Kontraktskrivning och handpenning

Din mäklare hjälper till med allt kring köpekontraktet och lotsar dig och köparen genom kontraktets alla detaljer.

Vid kontraktsskrivningen betalar köparen handpenning till dig, normalt tio procent av köpeskillingen. Resten av pengarna får du på tillträdesdagen, det vill säga dagen ni kommit överens om att du lämnar över bostaden till köparen.

Tillträdesdatumet står i kontraktet och som regel kommer man överens om en lämplig tidsrymd. Vanligen så att du och köparen får tid att förbereda inför flytt med allt vad det innebär av flyttstädning och kanske boka flyttfirma. Försök att vara ute i god tid.

Ladda gärna ner vår praktiska checklista